15 denní putovaní po krásách Mexika - DEN 14. a 15. - San Cristobal de las Casas, Canon de Sumidero, Oaxaca, Monte Albán

16. února 2013 v 6:09 | johhanis |  Život v Mexiku
Ráno vstáváme už o půl sedmé, protože nás čeká, pro změnu, dlouhá cesta, 650km, přes hory, a navíc chceme stihnout ješte projížďku po kaňonu de Sumidero. Takže rychlosprcha, zabalit, ani nečekáme na snídani v hostelu, procházíme letmo příjemným městečkem a snídáme na vyhlídce u kostela nakoupené pečivo s horkou čokoládou.
Kolem deváté už platíme lístky na člun, v hodnotě 190 pesos/os., asi o 60km dál, v přístavišti Embarcadero Cahuaré v předměstí Tuxtly. Musíme chvíli počkat, než přijdou ještě dva zájemci, aby se naplnila loďka minimálně 12 lidmi. Netrvá to dlouho a poslední dva stojí u kasy.

Máme před sebou úsek dlouhý 29 km (jednosměrně), který bychom měli obousměrně zdolat za dvě hodiny. Cestou tam se zastavujeme na několika místech, kde nám náš průvodce ukazuje slunícího se krokodýla, sušící se supy u břehu, kde provádí pravidelnou očistu, volavky, kormorány a zvláštního černého ptáka se žlutým zobákem, který se prý živí jen ovocem. Nechybí ani výklad o samotném vzniku kaňonu před dvěma miliony lety, kdy se desky pohly a vznikla obrovská trhlina v zemi, na níž dnes s hlavami otočenými k nebi v úžasu upíráme zrak až do výšky 900m (v nejvyšším bodě). Voda je plná suchého dřeva z odumřelých stromů, které padají ze strání, a je denně odstraňováno pověřenými zaměstnanci parku o hmotnosti téměř 40 tun. V období dešťů stéká voda z něktrých častí skalnatých stěn tak, že tvoří zajimavé krápníkové útvary. Jedním takovým velice neobvyklým je ten, který přezdívají Vánoční strom. Poloobloukové převysy porostlé mechem vypadají jak větve jehličnanu a je mi opravdu záhadou, jak na tak velkém prostoru může vzniknout jen na "malém" kousku tak jedinečný útvar. Polovinu cesty zakončujeme u přehrady, která tu byla vystavena v roce 1981 a velikost produkce společnosti, která zde vystavěla tuto vodní elektrárnu, se může chlubit pátou příčkou na světovém žebříčku. Zpáteční cesta bez zastávek utíká velmi rychle, a tak už jsme ve dvanáct hodin na dálnici za Tuxtlou.

Z počátku jedeme hodně svižně. K našemu překvapení je dostavěn pěkný kus dálnice, a tak si to letíme v kuse až do Santo Domingo Tehuantepec. Tam zahlédneme v dálce pěkné jezero v Jalapa de Marquéz, u kterého se rozhodneme dát malou pauzu na osvěžení. Pak už zdoláváme pohoří Sierra Madre del Sur sice po pěkné cestě, ale plné serpentin, které nám zajišťují dojezdový čas do Oaxacy o půl osmé. Samozřejmě opět s jednou řádnou policejní kontrolou, kdy jsme museli otvírat i jeden z kufrů. Hotel Posada del Centro, který známe z dřívějška, jsme naštěstí stihli zamluvit po cestě, "a tak máme vše bez starostí. Dnes máme chuť na pořádnou zábavu, ale pozdní večeře nás opět uspává, takže už před jednou ležíme v posteli. To cestování je opravdu náročný koníček;)

Poslední den našeho okruhu už je ve volnějším duchu. Vstáváme kolem osmé, balíme věci a jdeme na snídani na Oaxacké náměstí. Všude kolem už se připravují tradiční víkendové trhy, a tak po zaplnění žaludků procházíme stánky s mexickými výrobky. Město Oaxaca, a vůbec celá tato oblast je velmi pestrá pro návštěvníky. Před necelým rokem jsme tu dělali okruh po okolních památkách, mimo jiné jsme viděli i krásné přírodní útvary Hierve el Agua, které se nacházejí asi 60 km od města. Proto vkládám tyto dva dny do jednoho článku, protože o Oaxace a Monte Albánu, který navštěvujeme jako poslední památku staré civilizace, jsem už jednou psala ve článku ZDE.
Náročný okruh zakončujeme 600km dlouhou cestou zpět do Tolucy. Ještě stíháme navštívit místní mega outlet, kde se necháváme zlákat na slevy i my, a tak tam nechají všichni docela slušnou útratu a tím náš výlet končí. Další den brácha s nastávající odlétá a my teprve začínáme pořádně vstřebávat všechno, co jsme viděli:)
Fotky z celého výletu najdete v galerii ZDE.

1 člověk ohodnotil tento článek.