15 denní putovaní po krásách Mexika - DEN 7. - Campeche, Edzná, Uxmal, Mérida

8. února 2013 v 15:22 | johhanis |  Život v Mexiku
Vypadá to, že najíždíme na "cestovatelský" režim, budíme se bez budíku v osm (po 5 hodinách spánku). Sprcha, zabalit a letíme na náměstí, abychom stihli první "turi-tramvaj" s okruhem po centru. Bohužel jsme jen 4, a to na výjezd nestačí, tak se přemísťujeme do stánku s informacemi, bereme mapu a na okruh městem se vydáváme pešky. Na to, že je relativně brzy ráno, nám nahoře topí jak v pekle. Procházíme uličkami, kde jen zářǐ barevné fasády domů, které byly ve velkém restaurovány, když bylo město zapsáno v roce 1999 do UNESCO, procházíme část promenády, hradby, snídáme na trase na náměstí. To bylo kdysi základním táborem španělských konkvistadorů. Postupně se z něj stalo místo pro kulturní, náboženská a politická setkání. Španělé museli dlouho čelit odporu Mayů, kteří s nimi vedli dlouhé boje, nakonec ale v roce 1540 svoji pozici upevnili a město začalo vzkvétat v lukrativní přístav. Jeho hradby byly dostavěny na příkaz španělského králě potom, co město zdevastovali piráti v roce 1663. Nad městem se můžete taky pokochat výhledem na moře z útočné pevnosti San Miguel.
Asi šedesát kilometrů od Capmeche směrem na Méridu vystupujeme u archeologického naleziště Edzná. Opět krásně zasazený komplex do přírody, která poskytuje občas utěšující stín v parném dni. Pyramidy, skoro až chrámy, jsou větší než jsme čekali. Odkrytá čast naleziště, které mělo původně 17 km čtverečních, se skládá z hlavního komplexu Gran Acropolis, ve středu s kolosálním chrámem pěti podlaží, naproti němuž je velké hlediště, z něhož diváci sledovali divadelní představení a náboženské obřady. Kam můžeme, tam lezeme, na hlavní chrám už je bohužel zákaz vstupu, a tak jsme těch 65 schodů ušetřeni (s velkým zklamáním;)
Zpaření sedáme do auta a pokračujeme dále cestou do Méridy. Ještě nás čeká zastávka v jednom z nalezišť puupéčského slohu - Uxmal. Toto je považováno za jedno z nejkrásnějších komplexů mayské kultury vůbec. I cena tomu odpovídá, student, nestudent, platí všichni, jen studenti mají určitou slevu. Každopádně po složitých počtech odevzdáváme 506 pesos, a to jsme to srazili na maximum:). Hlavní chrám je opravdu honosný, příkré schody vedou skoro až do nebes. Není sice úplně nejvyšší, ale druhou příčkou se pyšnit může. Mayové, jak známo, svoje původní chrámy několikrát prěstavovali, zvětšovali, zkrášlovali, aby se mohli pyšnit svojí velikostí a honosností a získávali si respekt. Značné mozaiky, symboly hadů a dalších vzorů jsou známkou vlivu ostatních kultur (např. mně připomínaly některé vzory z Mitly ze státu Oaxaca). Zručnost Mayů se tu projevila ve velkém, a to, když zde vybudovali důmyslné systémy vodních nádrží, které dokázaly zadržovat vodu i v obdobích sucha (památku po nich míjíme jen jendnu:-D). Areál je vcelku velký, využíváme vstupu až do zavíračky v pět, kocháme se pohledem z vrcholu jedné velké pyramidy do krajiny, kde nad stromy nevykukuje nic jiného, než právě zdejší ruiny, a tentokrát za světla přijíždíme do 80 km vzdálené Meridy. Po cestě míjíme hotel Ambassador, který nabízí akční ceny na ubytování, tak neváháme a za 450 pesos jsme luxusně ubytovaní všichni 4. Jediné, co nám dnes chybí k dokonalému dni, je pořádné jídlo:) Tak hurá na něco typického!
Na doporučení jednoho místního muchacha jdeme do tradiční restaurace, objdnáváme si tradiční "sopa de limón" ( v podstatě kuřecí vývar s trotilami, kuřecím masem a limetovou šťávou) a talíř plný regionálních specialit jako cochinita pibil (maso dělané "pod zemí" s omáčkou), longaniza (tenká pikantní klobása), papadzules atd. Na doporučení číšníka se přemísťujeme do baru o několik ulic dál, a přestože je všední den a není tu moc lidí, jdeme spát opravdu hodně pozdě;)
Fotky z celého výletu najdete v galerii ZDE.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.